Den nyttiga avokadon!

avokados.smaller

Avokadon är unik på många sätt. De flesta frukter innehåller i första hand kolhydrater medan avokadon har en hög halt av fett som otaliga studier har visat är bra för din hälsa.

Här följer några hälsofördelar med att äta avokado:

Avokadon är mycket näringsrik och passar till många olika rätter eftersom den är så smaklig. Prova att göra en guacamole.

Den kan variera i färg och form, allt från rund till päronformad.

En avokado, på ca 100 g, är som en vitaminburk:

Vitamin K: 26% av det rekommenderade dagsintaget.

Folinsyra: 20% av RDA

Vitamin C: 17% av RDA

Kalium: 14%

Vitamin B5: 14% av RDA

Vitamin B6: 13% av RDA

Vitamin E: 10% av RDA

Därtill innehåller den små mängder av magnesium, mangan, koppar, järn, zink, fosfor, Vitamin A, B1, B2 och B3

100 g avokado är detsamma som 160 kalorier, 2 gram protein, 15 gram hälsosamt fett, 9 gram kolhydrater av vilka 7 är välgörande fibrer.

Avokados innehåller inte kolesterol eller natrium.

En avokado innehåller mer kalium än en banan.

Forskning har visat att ett högre intag av kalium sänker blodtrycket vilket i sin tur motverkar risken för hjärtattacker, strokes och njurproblem.

77% av kalorierna i en avokado består av nyttiga fetter där den största delen är fleromättade fettsyror. Undersökningar har visat att dessa fettsyror motverkar inflammationer och rensar blodkärlen.

Avokados har ett högt innehåll av antioxidanter såsom Lutein och Zeaxanthin vilka är bra för dina ögon då de minskar risken för macular degeneration och grå starr.