Att sova på maten!

Med det gamla talesättet ” att sova på maten ” menas säkert att det är välgörande att koppla av en stund efter att du har ätit. Forskning har visat att det även finns mat som ger dig bättre sömn om natten. Här kommer listan:

kiwi.2

 

Kiwifrukt:

Kiwin innehåller mängder med antioxidanter som stimulerar serotoninnivån i dig. Studier har visat att om du äter två kiwis, en timme innan du går och lägger dig, under fyra veckors tid, kommer du att somna 35% snabbare än tidigare. Risken att vakna på natten minskar med 28 %. Sammantaget talar vi om en bättre sömnkvalitet.

korsbar.2

Körsbärsjuice:

Dricker du 25 cl, färsk, körsbärsjuice, två gånger om dagen, ger det dig i genomsnitt 84 extra minuter att sova per natt, enligt en undersökning från Louisiana State University. Juicen är en naturlig källa för melatonin, ett hormon som reglerar sova-vaken cykeln, samt tryptophan, en aminosyra som hjälper kroppen att tillverka serotonin, som i sin tur hjälper dig att falla i sömn.

kikartorna.2

Kikärtor:

2,5 hg kikärtor innehåller i stort sett den rekommenderade dagsdosen B6-vitamin som din kropp behöver för att producera ” sova-gott- favoriterna ” melatonin och serotonin. Dessa ämnen finner du också i tonfisk, lax, kyckling och kalkon.

jasminris.2

Jasmin Ris

Äter du Thai- eller Kinamat, kan du gärna ladda upp lite extra jasmin ris. Om riset ätes fyra timmar före sänggående somnar du fortare enligt en amerikansk undersökning från 2007 redovisad i The American Journal of Clinical Nutrion.

 

spenatknippe.2

Bladgrönsaker:

Det första man funderar på, när det är sängdags, är kanske inte grönsallad men nu får vi tänka om. Spenat innehåller en försvarlig mängd magnesium som gör att dina muskler lättare slappnar av. Är du lugn och fin sover du som en liten gris.