01/18/15

Läckra semlor!

ny.semla.small

Jag tycker att en semla skall vara rätt liten med mycket grädde och mandelmassa. Utöver florsocker får det gärna vara små mandelflarn ovanpå locket. När semlan är mindre till storleken kan man trycka i sig flera om man känner för det. Vitsen med bullens litenhet är att grädden och mandelmassan får en chans att konkurrera om volymen. Det skall vara en saftig upplevelse, från första till sista tuggan, att äta en semla.

Idag börjar konditorierna sälja semlor direkt efter jul, förr var det inte tillåtet att servera läckerheterna före den riktiga fettisdagen. Meningen var ju att man en gång i tiden skulle ladda ordentligt med kolhydrater före fastan.

Ordet semla kommer från latinets simila som betyder fint mjöl. Vetemjöl räknades en gång i tiden som en lyxvara och att baka ett vetebröd var detsamma som att slå på stort. I Gustav Vasas bibel, från 1541,  skrivs det om tackoffer bestående av ” bakade semlokakor ”. Det utseende som, den klassiska, semlan har idag, med mandelmassa och vispgrädde, kom till först i slutet av 1800-talet.

Läste i tidningen att det berömda Tösse-bageriet, i Stockholm, har börjat servera ” wrappade semlor ” vilket har blivit en succé. Min semla köpte jag på kondiset ” På Kanelen ” i Båstad.

01/12/15

Den nyttiga avokadon!

avokados.smaller

Avokadon är unik på många sätt. De flesta frukter innehåller i första hand kolhydrater medan avokadon har en hög halt av fett som otaliga studier har visat är bra för din hälsa.

Här följer några hälsofördelar med att äta avokado:

Avokadon är mycket näringsrik och passar till många olika rätter eftersom den är så smaklig. Prova att göra en guacamole.

Den kan variera i färg och form, allt från rund till päronformad.

En avokado, på ca 100 g, är som en vitaminburk:

Vitamin K: 26% av det rekommenderade dagsintaget.

Folinsyra: 20% av RDA

Vitamin C: 17% av RDA

Kalium: 14%

Vitamin B5: 14% av RDA

Vitamin B6: 13% av RDA

Vitamin E: 10% av RDA

Därtill innehåller den små mängder av magnesium, mangan, koppar, järn, zink, fosfor, Vitamin A, B1, B2 och B3

100 g avokado är detsamma som 160 kalorier, 2 gram protein, 15 gram hälsosamt fett, 9 gram kolhydrater av vilka 7 är välgörande fibrer.

Avokados innehåller inte kolesterol eller natrium.

En avokado innehåller mer kalium än en banan.

Forskning har visat att ett högre intag av kalium sänker blodtrycket vilket i sin tur motverkar risken för hjärtattacker, strokes och njurproblem.

77% av kalorierna i en avokado består av nyttiga fetter där den största delen är fleromättade fettsyror. Undersökningar har visat att dessa fettsyror motverkar inflammationer och rensar blodkärlen.

Avokados har ett högt innehåll av antioxidanter såsom Lutein och Zeaxanthin vilka är bra för dina ögon då de minskar risken för macular degeneration och grå starr.

01/6/15

Snällt kaffe!

kaffebonor

Många är vi som tycker att en kopp kaffe sparkar igång både kropp och hjärna på ett uppfriskande sätt om morgonen….dock kan kaffet vara lite tufft för känsliga magar. En färsk, amerikansk undersökning visar att var sjunde person känner sig irriterad i magen efter att ha druckit kaffe. Koffeinet startar en syraproduktion.

Vad är då lösningen? Samma forskargrupp upptäckte att det i kaffe finns ett ämne N-methylpyridinium ( NMP ) som har den motsatta effekten på din mage, dvs dämpar den besvärande syraproduktionen. Mörkrostat kaffe innehåller nästan dubbelt så mycket NMP som andra rostningar. Sensmoral: Vill du dricka ett kaffe, som är snällare mot magen, skall du köpa mörkrostat!