12/26/14

Att sova på maten!

Med det gamla talesättet ” att sova på maten ” menas säkert att det är välgörande att koppla av en stund efter att du har ätit. Forskning har visat att det även finns mat som ger dig bättre sömn om natten. Här kommer listan:

kiwi.2

 

Kiwifrukt:

Kiwin innehåller mängder med antioxidanter som stimulerar serotoninnivån i dig. Studier har visat att om du äter två kiwis, en timme innan du går och lägger dig, under fyra veckors tid, kommer du att somna 35% snabbare än tidigare. Risken att vakna på natten minskar med 28 %. Sammantaget talar vi om en bättre sömnkvalitet.

korsbar.2

Körsbärsjuice:

Dricker du 25 cl, färsk, körsbärsjuice, två gånger om dagen, ger det dig i genomsnitt 84 extra minuter att sova per natt, enligt en undersökning från Louisiana State University. Juicen är en naturlig källa för melatonin, ett hormon som reglerar sova-vaken cykeln, samt tryptophan, en aminosyra som hjälper kroppen att tillverka serotonin, som i sin tur hjälper dig att falla i sömn.

kikartorna.2

Kikärtor:

2,5 hg kikärtor innehåller i stort sett den rekommenderade dagsdosen B6-vitamin som din kropp behöver för att producera ” sova-gott- favoriterna ” melatonin och serotonin. Dessa ämnen finner du också i tonfisk, lax, kyckling och kalkon.

jasminris.2

Jasmin Ris

Äter du Thai- eller Kinamat, kan du gärna ladda upp lite extra jasmin ris. Om riset ätes fyra timmar före sänggående somnar du fortare enligt en amerikansk undersökning från 2007 redovisad i The American Journal of Clinical Nutrion.

 

spenatknippe.2

Bladgrönsaker:

Det första man funderar på, när det är sängdags, är kanske inte grönsallad men nu får vi tänka om. Spenat innehåller en försvarlig mängd magnesium som gör att dina muskler lättare slappnar av. Är du lugn och fin sover du som en liten gris.

12/20/14

Honung är förädlad nektar, blommornas eget guld!

honungsbi

Använd gärna mer honung i din matlagning. Arbetsbin, från ett och samma bisamhälle, besöker ca 225.000 blommor om dagen för att samla ihop nektar som blir till honung. Under de sex intensivaste veckorna, av sommaren, producerar ett flitigt bi ca en kvarts tesked honung. För att få ihop tillräckligt till din burk krävs en ordentlig arbetsinsats! Din burk är värd guld!

Utöver att honungen smakar ljuvligt tar den kål på många bakterier likväl som svamp. Honung är också laddad med mineraler, enzymer och antioxidanter. den går att använda mot hosta, brännskador och till att bygga upp ditt immunförsvar, vissa säger att den till och med fungerar som ansiktsmask.

Det är dock viktigt att du väljer honung från en pålitlig leverantör, i grossistleden kan den bli uppblandad med laktos, rissirap, till och med antibiotika.

Honung är som vin, den har så många smaker och karaktärer beroende på var bina har hämtat sin nektar. Det finns åtminstone 300 distinkta varianter på honung. Ljunghonungen är mörk och kraftfull i smaken kanske till och med för smakrik, den brukar därför oftast spädas ut men en mildare variant. Tänk dig själv att bina har så många aromer och dofter att välja på, syren, äppelblom, rosor, raps, smultron, tusentals olika växter. Luttrade biodlare har även transportabla kupor, som de placerar ut på lämpliga ställen i naturen, för att bredda sitt urval.

Visste du att varje bisamhälle har ett antal spanare som alltid är ute på lite längre håll och letar bra blommor. När de kommer tillbaks till kupan utför de en dans för de övriga arbetsbina för att beskriva vägen till skatten.

12/18/14

Baka ett härligt, knaprigt bröd till jul!

hart.brod.small

Älskar du hårt bröd som är så där tunt och knaprigt? Perfekt till julbordet! Här är ett recept så att du kan fixa det själv.

Portion: ca 25 brödkakor

50 g jäst

5 dl vatten

5 dl grovt rågmjöl

1,5 tsk salt

Rör ihop så det blir en jämn smet. Låt jäsa i rumstemperatur i ca 2 timmar.

Häll därefter över smeten i en plastburk med lock och ställ in i kylen där den kan stå i en till två dagar.

Värm ugnen till 220 grader, helst med varmluft.

Mät upp ytterligare 2 dl grovt rågmjöl och 6 deciliter vetemjöl special samt en msk kummin.

Blanda ihop.

Ta fram smeten ur kylskåpet och rör ner lite av mjölblandningen du just gjort.

Häll ut resten av mjölet på bakbordet. Gör en grop i mitten och häll i smeten.

Arbeta ihop degen och mjölet med hjälp av en degspade.

Tillsätt eventuellt mer mjöl och knåda den lätt tills den har fått en jämn och fast form.

Rulla ut degen till en långsmal limpa på ca 40 cm, platta därefter till den lite.

Skär en 2 cm bred bit ur degrullen och dela den på tvären. Platta till degklumpen med handen och ta gärna lite extra mjöl för att den inte skall fastna på bordet.

Kavla ut till en väldig tunn skiva. kavla och vänd, kavla och vänd. Ta därefter ett par tre tag med en kruskavel för att göra skivan lite hålig.

Två kakor brukar vara lagom på en plåt. Har du varmluftsugn kan du köra två plåtar samtidigt annars får du hålla dig till en i taget.

Grädda i 6 – 8 minuter. Håll koll så att skivorna inte bränner.

Låt svalna på ett galler.

När de första brödkakorna är klara är det bara att mata på med de andra. Efterhand får du upp farten.

12/10/14

Livsförlängaren nummer ett i svenska naturen!

blabarsbildCharlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds Universitet, har skrivit tretton böcker om vad som är bra för din kropp. Bland titlarna hittar du ” Maten som stärker din hälsa” och ” Mat för hjärnan ”.
I den svenska naturen håller hon blåbär som livsförlängaren nummer ett.

Professor Erlanson-Albertsson berättar att blåbär, men även hjortron och lingon är bra för din hälsa. Det är antioxidanterna som håller igång nervcellerna med tillväxtfaktorer och överlevnadseffekter. Antioxidanter bromsar åldrandet. Om du klyver ett äpple och låter den öppna ytan ligga naken, så kommer den ganska snart att bli brun av luftens påverkan, den oxiderar. Häller du bara lite citronsaft, dvs antioxidanter, över äpplet så fortsätter det att se fräscht och snyggt ut.

Vi människor fungerar ungefär likadant som äpplet och citronen. Börjar hjärnan att åldras tappar kroppen olika funktioner. Antioxidanter vidgar blodkärl och håller dessa rena, vilket i sin tur motverkar hjärt- och kärlsjukdomar.

Sensmoralen av detta är att varje gång du går ut i skogen för att plocka blåbär så gör du din kropp en tjänst..både motion och antioxidanter, kan det bli bättre?!

12/4/14

Grönkål, naturens eget smalgodis!

cale.o.wine

Grönkål är populärt att äta i juletid särskilt i de södra delarna av Sverige. Halländsk ” långkål ” är ett måste på julbordet och kan rätt tillagad smaka som nystekta kantareller.

Nere i Europa äter man gärna grönkål året om och endast fantasin begränsar vad du kan använda den till. Här följer ett recept på hur du gör frasiga chips av grönkål, naturens smalgodis perfekt framför TV:n eller som aperitif före middagen.

Portion: 2 – 4 personer

Ca 100 g Grönkål

* Sätt ugnen på 175 grader med varmluft.

* För enkelhetens skull kan du köpa färdigskuren, färsk grönkål i påse.

* Lägg bitarna i en skål och häll över en matsked olivolja eller rapsolja.

* Tillsätt flingsalt och vrid ett par tag med svartpepparkvarnen.

* Rör om med händerna och sprid därefter ut kålen över en ugnsplåt täckt med bakplåtspapper.

* Sätt in i ugnen och låt gå i 8 – 10 minuter med passning så det inte bränner.

* Lägg upp den färdiga kålen på ett hushållspapper så den får rinna av.

* Servera den krispig i en skål.