08/28/14

Höst och plommonmarmelad !

plommonmarmelad.2

Nu är hösten här med allt vad det innebär av härliga färger och frukter. Passa på att plocka eller köpa plommon och gör marmelad som du kan avnjuta hela vintern. Vi kikade lite på hur Anna Bergenström, med kokboken ” Nya Annas Mat ” ( Bonnier Alba ), gör.

Ett och ett halvt kilo plommon, gärna en aning omogna, eftersom det ger den färdiga marmeladen fin konsistens. Plommonen behöver inte kärnas ur, men räkna dem, det är viktigt. Kärnorna skall, då du har kokat dem, fiskas upp med sked. Anna säger att man inte skall dubbla receptet eftersom marmeladen då riskerar att bli lös.

Det här behövs:

1,5 kilo plommon Victoria ( eller Jubileum, reds anm. )

1 dl vatten

Saft av två pressade citroner

12 dl ( ca 1 kilo ) strösocker

Räkna plommonen. Skölj dem väl. Kärna inte ur plommonen utan lägg dem bara i en dl vatten i en tjockbottnad gryta. Koka under lock i 30 minuter, ta sedan upp alla kärnor med hålslev. Kontrollera att kärnorna är lika många som plommonen var då du räknade dem tidigare.

När alla kärnor fiskats upp häller du i socker och citronsaft. Koka nu utan lock i ca 55 minuter. Koka sakta. Det skall vara klart synliga bubblor i grytan men värmen får inte vara för hög. Skumma noga, dvs ta, med en stor sked, bort det vita skum som bildas på ytan.

Häll upp marmeladen på väl rengjorda burkar. Fyll ända upp. Sätt på lika rena skruvlock. ( Man kan också paraffinera innan locket sätts på men Anna brukar inte göra så på marmelad ). Förvara de fyllda burkarna svalt. Vintern är räddad!

 

08/26/14

Moroten, ett välsmakande undermedel !

morot.blogg.2

Moroten kommer ursprungligen från Europa och Asien men har förmodligen odlats över hela världen sedan 2000 år tillbaka. Den brukar vanligtvis vara orange men finns också som purpurröd, vit och gul. Moroten är inte bara god att äta den har också alltid sagts ha välgörande effekter på vår kropp. I antikens Grekland såg man först moroten mer som medicin än som mat och modern forskning börjar nu förstå varför.

En medium-stor morot innehåller, enligt utsago, 7836 ie A-vitamin vilket skulle motsvara 157% av det dagliga intaget. Vitamin A är en livsnödvändig antioxidant som stärker immunförsvaret och inte minst synen. Morötter är rika på lutein och zeaxanthin som hjälper till att leverera nervimpulser till näthinnan och motarbetar macular degeneration.

Undersökningar har visat att män som ätit morötter över en längre period har bättre verbalt minne. Beta-carotene, som finns i morötter, motverkar med andra ord hjärnans åldrande.

Enligt en studie, publicerad i Anti-Cancer Agents in Medical Chemistry, används tre bioaktiva ämnen, funna i morötter, falcarinol, falcarindiol och falcarindiol-3-acetate  i utvecklingen av modern leukemi behandling.

En 10-årig studie, från Holland, meddelar att personer, som ätit morötter stora delar av sitt liv, har ett minskat antal hjärtinfarkter med 32 %. Moroten skall också sänka blodtrycket samt minska risken för hjärtflimmer. Utöver betacaroten och A-vitamin innehåller också mototen vitaminerna C,E och K samt mineraler som kalium och magnesium.

Är du inte bara ute efter morotens välgörande effekter kan du äta den för att den är så smaklig. Baby-carrots stekta i smör. Rivna, saftiga morötter till salladen. Uppfriskande morotsjuice till frukost eller efter träningspasset. Små bitar som smaktillsats i grytor och köttfärs-sås. Du kan också ta en nyskalad morot som den är i handen och äta den rakt av istället för chips och godis, belöningen kommer i form av en smalare midja.

08/14/14

Den välgörande kokosnöten

coconut.2

 

Kokosnöten måste vara bland det första man kan tänka sig att människan åt. Den växer gratis på träden och innehåller både välsmakande fruktkött och läskande mjölk. Den läckra nöten har glatt människor och djur i årtusenden. På 50-talet sa plötsligt experterna att kokos var synnerligen skadligt för ditt hjärta eftersom den byggde upp plack med sitt mättade fett i dina kranskärl.

Visst är det skönt att idag veta att forskarna hade fel? Kokosfett är bland det nyttigaste som finns. Tack vare medellånga fettsyror, som kokos innehåller, har den särskilt bra egenskaper för hjärta och sköldkörtel. Nedan följer en liten lista med kokosens fördelar:

* Utmärkt till matlagning och bakning
* Verkar inflammationshämmande
* Bra för hjärtat
* Balanserar kolesterolet
* Förbättrar sköldkörtelfunktionen
* Stödjer viktminskning
* Ökar energin och uthålligheten
* Förbättrar matsmältningen
* Stöder immunförsvaret
* Antibakteriell, antimikrobiell, antiviral
* Förebygger gingivit och tandlossning
* Hudåkommor (mjäll, dermatit, psoriasis, eksem, svampinfektioner, brännskador)
* Hudvård
* Hårvård

Inom matlagning tål kokosfett högre temperaturer än andra fetter. Kokosfettet är en utmärkt ersättning för margarin, oljor och smör vid bakning. Vill du ha en neutral smak och inte den distinkta kokossmaken, kan du köpa det vanliga kokosfettet som är fast i vanlig rumstemperatur och smälter vid + 35 grader C. Du kan också använda kokosfettet i den dagliga matlagningen, i potatismos, quinoa eller istället för smör på brödet.

08/11/14

En aptitretare som tar endast fem minuter att göra

melon

Rachel Ray är kokboksförfattare och har ett oerhört populärt TV-program i USA där hon ständigt inspirerar tittarna med främst italiensk mat. Rachels mamma kommer från Sicilien och drev restaurang. Under hela sin uppväxt sög Rachel i sig allt vad modern delade med sig av de italienska mattraditionerna.

Här får vi ett tips om hur man gör en fräsch aptitretare på fem minuter.

Ingredienser:

1/2 söt Galia melon ( går lika bra med din favoritmelon )

Juice från en 1/2 lime

1 tesked nymald peppar

Tunna skivor prosciutto eller Serrano skinka

 

Preparation:

Skär bort skalet på melonen

Skär melonen i långa kilar

Pressa lime-juice och strö lite peppar över bitarna

Ta fram skinkan och arrangera den över slajsarna

Smaklig måltid!

08/11/14

Koka det perfekta, hårdkokta ägget

egg.7

Att koka det perfekta, hårdkokta ägget. Att kunna ta det direkt ur kylen och koka det utan att det spricker. Att få samma resultat varje gång oavsett om du har ett eller flera ägg i kastrullen.Det finns ett knep som hjälper dig att alltid lyckas!

Ta de ägg du behöver direkt ur kylen och lägg dem i en kastrull. Fyll kastrullen med kallt vatten tills det täcker äggen gott och väl. Låt koka upp. När det kokar stänger du av gasen/plattan och låter äggen vara kvar i kastrullen i tio minuter med locket på. När timern plingar spolar du äggen en liten stund under kallt vatten för att skalet lättare skall lossna.

Voila! Du har nu ett perfekt, hårdkokt ägg utan sprickor.